خانهمقالاتمشخصات فنی تابلو برق مرکز کنترل موتور MCC
mcc

مشخصات فنی تابلو برق مرکز کنترل موتور MCC

مشخصات فنی تابلو برق مرکز کنترل موتور – Motor Center Control

اکثر این تابلوها در شرکت ها و مجموعه های با مصرف آمپراژی بالا به کار می روند. هر کشو معرف یک فیدر می باشد و در صورت بروز مشکل در هر یک از کشوها، امکان تعویض سریع کشو وجود دارد. این تابلو از یه کلید تغذیه ورودی اصلی، سلول های شامل کشوهای زیر شاخه، شینه کشی (باسبار) سلولها و ترمینال های خروجی تشکیل می گردد. تمامی سلولها توسط کوپلینگ به یکدیگر مرتبط می گردند. این تابلوها در صنعت کاربرد فراوانی دارند که می توان از جمله آن به کاربرد در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، سیمان و صنایع تبدیلی نام برد.

هر تابلوی کنترل موتور شامل چندین کشو بصورت عمودی می باشد. هر کشو  شامل مدار قدرت و فرمان معین طراحی شده برای کنترل یک موتور است. جهت تغذیه بخش قدرت مدار، در انتهای هر کشو یه کانکتور سه فاز ورودی در قسمت چپ و یک کانکتور سه فاز خروجی در سمت راست وجود دارد. هنگامی که کشو در طبقه مشخص مربوط به خود قرار داده می شود ارتباط بین ورودی فیدر با خروجی فیدر از طریق مدار داخل کشو صورت می پذیرد. علاوه بر قسمت قدرت مدار، قسمت فرمانی مدار نیز توسط کانکتورهای شامل چندین ردیف و ستون سوکت بسته می شود. یکی از بهترین مزایای استفاده از سلولهای کشویی این است که در صورت بروز خطا و مشکل در هر یک از تجهیزات کشوها، بلافاصله سیگنال خطا و یا سیگنال خاموشی نصب شده روی کشوها روشن می شوند و اپراتور در سریعترین زمان ممکن می تواند آن کشو یا مدار را از سلول خارج کرده و کشوی جایگزین را قرار دهد. بدین وسیله تا حد بسیار زیادی کار تعمیر و نگهداری تسریع می یابد و در زمان مناسب می توان کشوی معیوب را رفع عیب نمود. تابلوی مرکز کنترل موتور از سه بخش اصلی تشکیل می گردد. بخش اول، سلول ورودی است که شامل کلید اصلی  یا کلید مادر ورودی است و می تواند کلید اتوماتیک کمپکت و یا کلید هوایی باشد. همچنین یک سری از تجهیزات هشدار دهنده و نمایش دهنده و کنترل کننده در این سلول قرار می گیرند. بخش دوم بخش باسبار قدرت است که بعد از خروجی کلید اصلی از تمامی سلولها عبور می کند و هر سلول توسط شینه ها و کابل های ارتباطی از این باسبار تغذیه می شوند. بخش سوم نیز سلولهای شامل کشوهای تغذیه موتور می باشد که در آنها هر کشو معرف یک فیدر مدار هستند.

ویژگی تابلو برق مرکز کنترل موتور MCC

  • ولتاژ نامی: 230 ولت تکفاز و 380 الی 660 ولت سه فاز متناوب و 600 ولت
  • فرکانس: 40 تا 60 هرتز
  • جریان نامی: تا 4000 آمپر
  • قابلیت تحمل جریان اتصال کوتاه در یک ثانیه: تا 100 کیلو آمپر
  • دارای استاندارد IEC 439
  • درجه حفاظت: از IP40 تا IP54 مطابق استاندارد IEC 529

mcc

برای اینکه یک موتور در خط تولید به صورت منظم  و درست کار کند لازم است که به طور یکنواخت کنترل و محافظت بشود.این عمل توسط مرکز کنترل موتور انجام می شود. مرکز کنترل موتور MCC به مجموعه ی کاملی از موتورها و تجهیزات کنترلی متصل می شود و بصورت بسیار وسیع در صنعت در حال استفاده است.مرکز کنترل موتورهای معمولی از اجزای الکترومکانیکی تشکیل می شوند و بیشتر ساختارشان توسط سخت افزار می باشد. این نوع از مراکز بخش مهمی از صنایع را تشکیل می دهند به گونه ای حتی در کشورهای صنعتی بیش از نیمی از سیستم ها بصورت مکاترونیکی کنترل می شوند. در سالهای اخیر با توسعه فناوری، دانش و تکنولوژی شاهد این هستیم که واحدهای مرکز کنترل موتور با استفاده از هماهنگ کردن سخت افزارها و نرم افزارها بصورت هوشمند و خودکار قادر به کنترل و حفاظت بخش های وسیعی از صنایع هستند. علاوه بر این، امکان ارتباط چندین واحد کنترل و حفاظت از طریق اشتراک گذاری اطلاعات وجود دارد.

مرکز کنترل موتور سنتی ( CMCC)

نوع سنتی مراکز کنترل موتور (CMCC) توانایی تشخیص شروع و پایان حرکات ساده موتور را دارند.از مزایای مراکز کنترل موتور سنتی قابلیت تعمیر و نگهداری سیستم و ضریب بالای اطمینان و عملکرد مناسب اشاره نمود. از این مراکز در صنایع مختلفی از قبیل پتروشیمی، کاغذ سازی، مصالح ساختمانی، مواد غذایی و نساجی و غیره به صورت گسترده استفاده می گردد.

مرکز کنترل موتور هوشمند (IMCC)

مرکز کنترل موتور هوشمند (IMCC) نوع پیشرفته تر و دقیق تری از انواع مراکز کنترل هستند که می توانند طیف گسترده ای از مشخصات انواع موتورها از قبیل سروو موتورها را تشخیص داده و کنترل و حفاظت کنند.

مشکلات و معایب مراکز کنترل موتور سنتی

  • زیاد بودن کابل های ارتباطی و دشوار بودن عیب یابی
  • جهت اجرای دستورات کنترلی (DCS) به کابینه نیاز است.
  • زیاد بودن حجم کاری جهت نصب و راه اندازی  به دلیل بالا بودن تعداد کابلهای ارتباطی
  • احتمال ایجاد حادثه بیشتر؛ هرچه حجم سیم کشی بیشتر باشد نقاط شکست و آسیب نیز بیشتر می شود.
  • نبودن امکان گسترش سیستم
  • عملکرد ضعیف تر نسبت به سیستم هوشمند و تعمیر و نگهداری سخت تر تجهیزات
  • بالا بودن تعداد قطعات یدکی مورد نیاز در سیستم

خصوصیات و مزایای مرکز کنترل موتور هوشمند

مراکز کنترل موتور هوشمند جدیدترین نوع سیستم کنترلی موتور در مراکز مختلف می باشد که با استفاده از به کارگیری فناوری پردازش داده های کامپیوتری و استفاده از اطلاعات دقیق و لحظه ای، وظیفه ی حفاظت و کنترل موتورها به صورت هوشمند را بر عهده دارند. برخی از این خصوصیات به قرار زیر می باشند:

  • کمتر بودن خطوط تماس،عیب یابی آسان،عدم تداخل خطوط
  • انتقال دستورات کنترلی بدون نیاز به کابینه.هر یک از خطوط انتقالی می توانند تا حداکثر 100 مدار موتور را کنترل کنند.
  • راه اندازی و نصب آسان تر و کوتاه تر بودن چرخه راه اندازی
  • به دلیل وجود امکان مدیریت اطلاعات  تجهیزات می توان تعمیر و نگهداری را به حداقل رساند.
  • انعطاف پذیری سیستم بیشتر است،امکان گسترش سیستم وجود دارد.
  • اشغال سرمایه پایین تر به دلیل کمتر مورد نیاز بودن قطعات یدکی

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.