خانهاتوماسیونتفاوت OT و IT
تفاوت it , ot

تفاوت OT و IT

IT (فناوری اطلاعات) (Information Technology)

IT به صنعت مدیریت اطلاعات با استفاده از کامپیوترها، شبکه، نرم‌افزار و دیگر تجهیزات اشاره دارد. بخش‌های مدرن IT در کمپانی‌های بزرگ به کامپیوترها، DBMS ها (سیستم مدیریت پایگاه داده) ، سرورها و ساز و کارهای امنیتی برای ذخیره، پردازش، بازیابی و حفاظت از اطلاعات تجهیز شده‌اند.

ICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات) (Information Communications Technology) 

ICT اصطلاحی است که در زمینه‌های آموزشی استفاده‌ی گسترده‌ای دارد. اگر چه یک مفهوم پذیرفته شده‌ی جهانی برای ICT وجود ندارد امّا به استفاده از فناوری‌های دیجیتالی مانند کامپیوترها، تلویزیون، ایمیل و … جهت کمک به افراد یا ارگان‌ها برای استفاده از اطلاعات اشاره می‌کند.

IT چیست؟

IT به صنعت مدیریت اطلاعات با استفاده از کامپیوترها، شبکه، نرم افزار و دیگر تجهیزات اشاره دارد. بخش‌های IT به طور کلی مسئول ذخیره، پردازش، بازیابی و حفاظت از اطلاعات دیجیتالی کمپانی هستند. برای دستیابی به این وظایف، آن‌ها به کامپیوترها، DBMS ها (سیستم مدیریت پایگاه داده) ، سرورها، ساز و کارهای امنیتی و … تجهیز شده‌اند. در بخش IT افراد زبده‌ای مانند مدیران سیستم، مدیران پایگاه داده، برنامه‌نویس‌ها، مهندسین شبکه و مدیران IT کار می‌کنند. هنگامی که یک کسب و کار راه اندازی می‌شود، IT با فراهم کردن 4 دسته خدمت اصلی کار را تسهیل می‌بخشد. این خدمات شامل فراهم کردن اطلاعات، فراهم کردن ابزارهای لازم برای تولید و اتوماسیون فرآیند کسب و کار می‌باشند که منظور از فراهم کردن، برقراری ارتباط با مشتریان است. در حال حاضر، IT به یک بخش ضروری در کسب و کارها بدل شده و فرصت‌های شغلی بسیاری را در سراسر جهان فراهم کرده است.

علم و دانش در IT به یک ضرورت برای موفقیت در محل کار تبدیل شده است. معمولاٌ زبردستان IT کار، مسئول دامنه‌ای از وظایف هستند؛ از کارهای ساده مانند نصب نرم افزار تا امور پیچیده مانند طراحی و ساخت شبکه‌ها و مدیریت پایگاه‌های داده.

تفاوت بین فناوری عملیاتی و سیستمهای فناوری اطلاعات

افتراق بین OT و IT می تواند برای افراد بی تجربه بسیار چالش برانگیز باشد. سیستمهای OT معمولاً ترکیبی از سیستمهای کنترل صنعتی (ICS) دارند. این سیستم عامل های ICS معمولاً شامل کنترل نظارت و کسب اطلاعات (SCADA) ، کنترلرهای منطقی قابل برنامه ریزی (PLC) ، واحدهای ترمینال از راه دور (RTU) ، IPC ها و سیستم های کنترل توزیع شده (DCS) هستند. تمایز حیاتی که باعث برجسته شدن سیستم OT از سیستم IT می شود این است که سیستم OT بخشی از فرایند تولید است. از این رو ، چنین سیستمی باید برای تعاملات با اشیا t ملموس ، محیط اطراف و محیط جمعی بهینه شود. این دلیل کلیدی است که بسیاری از سیستم های OT تمایل به داشتن استانداردها و پروتکل های محلی دارند که برای همگام سازی با محیط نزدیک بهینه شده اند.

درک یک سیستم IT چالش مهمی نخواهد بود. درک متداول ، که تا حد زیادی دقیق است ، سیستمهای IT را به عنوان سرورها و راه حلهای ذخیره سازی ، سخت افزار ، نرم افزار ، روترها و کنترل کننده های دامنه تعریف می کند. هر یک از این عناصر در شبکه نقش خاصی دارند که به هدف بیشتر انتقال داده ها و ارتباطات کمک می کند.

دینامیک تاریخی سیستم عامل های OT و IT

از نظر تاریخی ، هر دو سیستم IT و OT بدون هیچ گونه فعل و انفعالی کار می کردند. هر سیستم بر داراییها و ویژگیهای مربوطه متمرکز بوده و توسط تیم اختصاصی خود اداره می شود. مدیران سیستم سمت مدیریت سیستم IT را بر عهده داشتند و مهندسان جنبه های مدیریت OT را نشان دادند. در چند سال گذشته ، یک پل مهم بین این دو حوزه شکل گرفته است که برای به اشتراک گذاری داده ها در میان توابع ضروری است.

هر فرآیند تولید باید به طور یکپارچه ادغام شود زیرا فرایندهای تولید به ورودی بالایی از داده نیاز دارند. تمام داده های لازم باید در هر سطح جمع شده و مورد استفاده قرار گیرند. انقلاب صنعتی نیاز به فرایندهای تولید یکپارچه را برجسته کرد. پیش از این ، تجهیزات اصلی مانند کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی در یک سیلو کار می کردند. آنها برای مدیریت بهینه بهره وری تولید و بینش مدیریتی باید با سیستمهای جمع آوری و جمع آوری اطلاعات جامع ترکیب شوند.

شبکه های دیجیتالی اکنون مفهوم کارخانه های هوشمند را بوجود آورده اند. این کارخانه ها با بهره گیری از اشتراک داده ها ، بر روی یک بستر همگرا IT و OT فعالیت می کنند. روند کار معمولی فناوری اطلاعات اکنون با ادغام هر دو طرف افزایش یافته است.

ارزش یکپارچه سازی: مزایای همگرایی IT و OT

گرچه ممکن است جمع کردن دو عملکرد جدا از هم باشد ، مزایای ملموسی دارد. تولید کنندگان می توانند جریان تولید را متناسب با در دسترس بودن داده ها بهینه کنند. این به آنها درجه بالایی از کارایی می دهد که می تواند به راحتی به یک مزیت رقابتی پایدار تبدیل شود.

سیستم های هوشمند توسعه یافته در الگوی فناوری اطلاعات اکنون می توانند به طور فیزیکی با سیستم های شدید OT متصل شوند. سپس این سیستم متصل می تواند به کنترل های آنلاین برای داده های یکپارچه به محیط ماشین عملیاتی منتقل شود. این می تواند در کاهش جدول زمانی کار بسیار کمک کند.

به عنوان مثال ، به طور معمول ، دمای دستگاه فقط برای کارگران کارخانه قابل دسترسی است که ممکن است هنگام گرم شدن ماشین در اطراف ماشین وجود داشته باشد یا نداشته باشد. یک سیستم همگرا IT / OT همراه با به روزرسانی های داده های بی درنگ ، چنین اطلاعاتی را از طریق بستر آنلاین فراهم می کند که می تواند توسط پرسنل اختصاصی کنترل شود.

تخصیص سرمایه انسانی بهبود یافته می تواند به تیم های IT و OT کمک کند تا به جای اینکه به وظایف اضافی بستگی داشته باشند ، روی فعالیت های بیشتر ارزش دهنده و استراتژیک تمرکز کنند. این به افزایش بهره وری منجر می شود ، که موازی با چرخه های تولید بهینه است.

دریافت نمای جامع: نظارت با همگرایی IT و OT

تاکنون ، سیستم های OT ، IT و IIoT دارای دستگاه های نظارت و داشبورد مستقل بودند. اکنون که OT و IT در حال همگرایی هستند ، یکپارچه سازی سیستم های نظارتی – ادغام معیارهای مختلف در یک دیدگاه فدرال ، یک چالش جدید وجود دارد.

شخصی مسئول نظارت بر کل فناوری اطلاعات همگرا است و سیستم OT می خواهد معیارهای اصلی را از هر نقطه لمس بداند. این معیارها شامل عناصر موجود در سیستم OT مانند دستگاه های ورودی ، مشکلات احتمالی سیستم کنترل صنعتی و سپس معیارهای سیستم IT مانند RAID ، استفاده از پردازنده و اثر خنک کننده هستند. سپس متغیرهای مرتبط با محیط مانند مصرف برق و میزان رطوبت وجود دارد که با هیچ سیستم خاصی اندازه گیری نمی شوند اما مستقیماً بر بهره وری سیستم تولید تأثیر می گذارند.

پروتکل ها و استانداردها مسیرهای پیش رو برای ایجاد همگرایی موثر هستند. در گذشته نه چندان دور ، SNMP پروتکل اصلی سیستم های کنترل صنعتی بود. این روند به ترکیب Modbus TCP و سایر پروتکل های Fieldbus مشابه تغییر یافته است. اکنون MQTT به عنوان پل ارتباطی بالادستی که منجر به یک سیستم ابری یا یک مرکز داده می شود ، اغلب استفاده می شود. تغییر عمده در قالب معماری سطح فاکتور قابل مشاهده است ، که اکنون در حال تغییر به یک روند باز ، کراس پلت فرم و سرویس گرا است. در کنار هم ، پروتکل ها به طور فزاینده ای امکان اتوماسیون صنعتی را با یکپارچه سازی موثر IT و OT فراهم می کنند.

بنیاد نظارت بر زیرساخت های صنعتی در یک محیط همگرا IT-OT

الزامات اساسی کاملاً ساده است – فردی که مسئول نظارت بر سیستم است باید اطلاعات دقیق ، هشدارها و به روزرسانی ها را در زمان واقعی دریافت کند. هیچ بینشی نباید از بین برود و سیستم نباید عقب بماند.

با این حال ، لحظه ورود به مرحله پیاده سازی ، باید مجموعه محدودیت های بیشتری را که پلت فرم نظارت همگرا IT-OT باید از آنها پیروی کند ، ترسیم کنید. اگر بتوانید این چالش ها را حل کنید یا بستری پیدا کنید که بتواند آن را برای شما انجام دهد ، سیستم تولید شما در مسیر ایجاد ارزش نمایی قرار می گیرد:

  1. تجمیع داده های مستقل از فروشندهیکی از بزرگترین چالش های همگرایی پروتکل ها ، روش ها و گردش کار مخصوص فروشنده است. هر فروشنده نحوه عملکرد خاصی دارد که ممکن است با فروشنده دیگری همسو نباشد. از آنجا که مدتهاست IT و OT فاصله داشته اند ، فروشندگان هر دو صنعت روشهای مختلف کاری دارند.
    سیستم نظارت همگن شما باید با آگاهی از این شکاف طراحی شود. اگر تفاوتهای اساسی بین خصوصیات شخصی هر فروشنده را ترسیم کرده و سپس وقتی جریان داده به پلت فرم نظارت جمع شده متصل است ، حل آن ساده است.
  2. پایبندی به پروتکل های ارتباطی و کنترل مرسوماز آنجا که سیستم های تولید برای مدتی فعال بوده اند ، آنها می توانند پروتکل های ارتباطی و کنترل را ایجاد کنند. سیستم های IIoT در ارتباط نزدیک با این پروتکل ها ساخته شده اند. سیستم مانیتورینگ همگرا شما باید مخزنی از تمام پروتکل های موجود داشته باشد و دارای قابلیت های هوشمندانه برای ایجاد تنظیمات در هر کجا که لازم باشد ، در سطح تجمع ، برای اطمینان از یکنواختی داده ها بدون از دست دادن بینش های خاص پروتکل.
  3. اعلان های به موقع برای اعضای تیم مربوطهداشبوردها یک روش عالی برای یک نفر برای مشاهده کل تصویر است. در حالی که اعلان ها میوه کم آویز هستند ، می توانند زمان پاسخ را کاهش دهند و زمان خط تولید را بهینه کنند. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که درک درستی از اینکه چه کسی مسئول چه زمانی و در کل سیستم های تولیدی ، IT و OT است ، داشته باشید. به این ترتیب ، سیستم نظارت همگرا می تواند هشدارهایی را برای هر ذینفع و صاحب فرآیند ارسال کند ، در لحظه ثبت یک تغییر مربوطه. این همچنین به این معنی است که تمام داده های جمع آوری شده از سیستم های مختلف باید در داشبورد فدرال به صورت بلادرنگ به روز شوند.
  4. یک داشبورد فدراسیون که می تواند جزئیات بزرگنمایی شده را برای IT ، OT و IIoT Metrics ارائه دهدناگفته نماند – داشبورد فدراسیون تولید کننده ارزش است. در حالی که گزینه های مختلفی برای داشتن داشبورد وجود دارد ، داشبورد مناسب به شما کمک می کند روند کل سیستم را در یک مکان بدست آورید و این گزینه را برای جزئیات مربوط به معیارهای IT ، OT و IIoT بدست آورید.

باز کردن مزایای صنعتی

به عنوان یک صنعت ، از زمان فعالیت IT و OT ، فرآیندهای تولید می توانند افزایش چشمگیری در بازده تولید داشته باشند. با در دسترس بودن داده ها ، زمانبندی محصول به بازار اکنون به کمترین حد خود رسیده و تقاضای مصرف کننده با در دسترس بودن آسان تولید محصول ، با پیشی گرفتن از میانگین های صنعتی ، افزایش می یابد.

طبق اطلاعات انجمن اتوماسیون بین المللی ، ثبت شده است که خرابی صنعت سالانه یک مشکل 647 میلیارد دلاری است. بنابراین ، غلط نبودن این نکته که تجزیه و تحلیل پیشگیرانه با استفاده از داده های بلادرنگ ، زمان صفر برنامه ریزی شده برای تولید را تضمین می کند ، کار اشتباهی نیست.

با راه حل Motadata NMS می توانید فرآیندهای تولید را به صورت دیجیتالی نظارت کنید که به شما کمک می کند بین سیستم هایی که عمدتاً در محدوده فناوری اطلاعات بوده اند به همگرایی دست یابید!

برای کمک به دستیابی به استانداردهای نظارت اخیر در بخش تولید همگرایی IIOT درخواست نسخه ی نمایشی برای دیدن Motadata NMS در عمل.

 

برای همگرایی شبکه های IT و OT و امنیت آماده شوید

اکثر متخصصان شبکه IT، آنقدر مشغول مسئولیت های روزمره خود هستند که وقت خود را برای فکر کردن روی کار بیشتر در نظر نمی گیرند. اما برای شرکت هایی که یک جزء صنعتی دارند، یک فیلد در اتاقشان وجود دارد که توجهشان را به خود جلب می کند! این فیلد همان همگرایی روزافزون شبکه و امنیت فناوری اطلاعات و فناوری عملیاتی (OT) است.

به طور سنتی، IT و OT نقش بسیار جدائی در یک سازمان داشته اند. IT معمولاً وظیفه انتقال داده بین رایانه ها و انسان ها را بر عهده دارد، در حالی که OT وظیفه دارد داده ها را بین “چیزها” مانند حسگرها، محرکها، ماشینهای هوشمند و سایر دستگاهها جابجا کند تا فرآیندهای تولیدی و صنعتی را ارتقا بخشد. نه تنها نقش IT و OT کاملاً جدا از هم بودند، بلکه فن آوری ها و شبکه های آنها نیز در این جدایی نقش داشتند.

 با این حال، این رویه دارد تغییر می کند، شرکت ها می خواهند داده های سنجش از راه دور را از طرف OT جمع کنند تا بتوانند تجزیه و تحلیل فرایندهای تجاری را در سمت IT هدایت کنند. خطوط بین دو طرف مبهم است و این موضوع پیامدهای بزرگی برای شبکه های IT و تیم های امنیتی دارد.

طبق گفته جف هوسی ، مديرعامل شبکه های empered، كه در حال تلاش برای كمك به رفع فاصله بين اين دو است: “همگرايی سيستم های IT و OT کاملاً در حال افزايش است و اين امر به ويژه بر صنايعي که در کار توليد کالاها هستند، تأثير مي گذارد.”

وی گفت: “دستگاه هایی از طرف OT وجود دارند که به طور فزاینده ای شبکه ای می شوند اما هیچ گونه امنیتی برای آنها نیست. اپراتورهای این دستگاهها در گذشته به شکاف هوا بین شبکه های دستگاه ها تکیه میکردند، اما این شکاف ها دیگر وجود ندارند. پیچیدگی محیط و احتمال حملات گسترده ای که در نتیجه اتصال همه این دستگاه ها به شبکه های شرکتی ایجاد میشود، وظایف مورد نیاز برای ایمن سازی حتی شبکه های سنتی را، حتی کمتر شبکه های همگرای توسعه یافته، افزایش می دهد.”

Hussey در این عرصه به خوبی از مسائل فرهنگی و فناوری آگاهی دارد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا افراد IT و OT برای ادغام شبکه های خود با هم همکاری دارند، می گوید: “این ایده آل خواهد بود، اما واقعاً این چیزی نیست که ما در بازار می بینیم. به طور معمول، ما بین این دو گروه تضاد می بینیم.”

Hussey توضیح می دهد که این گروه ها با سرعت های مختلف حرکت می کنند.

او می گوید: “گروه های OT از نظر چرخه به 10 سال جلوتر فکر می کنند در حالی که گروه های IT از نظر چرخه به سه سال جلوتر فکر می کنند.” وی گفت: “در محیط های فناوری اطلاعات نسبت به محیط های OT که بطور سنتی بسیار ایستا هستند، تغییر و تکرار بیشتری انجام می شود اما اکنون شرکت ها می خواهند داده های تله متری که توسط

می گوید: “گروه های OT از نظر چرخه به 10 سال جلوتر فکر می کنند در حالی که گروه های IT از نظر چرخه به سه سال جلوتر فکر می کنند.” وی گفت: “در محیط های فناوری اطلاعات نسبت به محیط های OT که بطور سنتی بسیار ایستا هستند، تغییر و تکرار بیشتری انجام می شود اما اکنون شرکت ها می خواهند داده های تله متری که توسط دستگاه های OT تولید می شوند را برای برخی از کارها، در یک مرکز داده یا یک فضای ابری ذخیره کنند. این امر به دلیل حاکمیت شرکتی یا الزامات نظارتی، نیاز به اتصال ایمن را ضروری می کند و این در شرایطی است که بیشتر اوقات شاهد درگیری دو گروه هستیم.”

با توجه به موقعیت هایی که تاکنون Hussey مشاهده کرده است، زمینه اتصال و امنیت شبکه های نامناسب در قسمت IT قرار دارد. این یک چالش بزرگ است زیرا ابزارهایی که به طور سنتی برای امنیت در محیط های فناوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته اند لزوماً در محیط های OT مناسب یا کاربردی نیستند. سیستم های IT و OT پروتکل ها و سیستم عامل های بسیار متفاوتی دارند. امتحان کردن ایجاد بخش بندی شبکه با استفاده از قوانین فایروال ، لیست های کنترل دسترسی، VLAN یا VPN عملی نیست زیرا این موارد نمی توانند با بار کاری ارائه شده در محیط OT قابل قیاس باشند.

شیوه های OT نگرانی های مربوط به امنیت IT را ایجاد می کنند

استیو فی، مدیرعامل شرکت امنیت سایبری Totem Building، با Hussey موافقت می کند و موضوع مهم دیگری را در تلاش برای ادغام شبکه ها و جنبه های امنیتی سیستم های IT و OT عنوان می کند. در دنیای OT، اغلب فروشندگان دستگاه یا پیمانکاران محلی آنها هستند که همه جنبه های دستگاه را معمولاً از طریق دسترسی از راه دور، مدیریت و حفظ می کنند. این فروشندگان حتی قابلیت های دسترسی از راه دور را نصب کرده و کاربران را مدیریت می کنند. استیو فی می گوید: “این امر کاملاً مغایر با نحوه انجام آن از منظر سیاست امنیت سایبری است.” و با این حال ، امروزه در بسیاری از محیط های صنعتی رایج است.

شرکت استیو فی در صنعت کنترل ساختمان است که کنترل همه چیز از آسانسورها و سیستم های HVAC گرفته تا سیستم های روشنایی و ایمنی در ساختمان های تجاری را خودکار می کند.

“به ویژه، صنعت کنترل ساختمان، محلی است که با فرهنگ خرید و تصمیم گیریِ کاملاً متفاوت نسبت به فناوری اطلاعات سازمانی مشخص می شود. همه چیز از نحوه طراحی، خریداری، نصب و پشتیبانی سیستم ها بسیار با دنیای معادل در IT متفاوت است و حتی تهیه کنندگان نیز تا حد زیادی متفاوت هستند.” وی گفت: “این جنبه دیگری از چالش فرهنگی بین تیم های IT و OT است. آنها دو جهانی هستند که به دلیل تهدیدات سایبری که خطری برای این سیستم های کنترل محسوب می شود، باید یکدیگر را تشخیص دهند.”

استیو فی می گوید:

“مدیران شرکت های بزرگ فقط از واقعیت این سطح از تهدید بیدار می شوند -خواه در ساختمان های آنها باشد یا خواه روند تولید آنها- اما نیاز فوری به غلبه بر چندین دهه سیستم های نصب شده OT که به صورت نادرست پیکربندی شده بدون سیاست های امنیتی و ضمانت هایی که برای IT نرمال است، ندارند. اما ابزارهای این محیط ها ناسازگار هستند و اختلافات فرهنگیشان بسیار زیاد است.”

هدف Totem این است که این فاصله را با تمرکز خاص روی فضای سایبری و یک ابزار قابل تشخیص برای جهان IT سازمانی فراهم کند.

Hussey و Fey می گویند: این احتمال وجود دارد که گروه های IT به هدایت همگرایی شبکه های IT و OT متهم شوند، اما باید همتایان OT خود را در این تلاش ها مشمول

 

IOT یا اینترنت اشیا

فناوری عملیاتی، در ابتدا بیش تر مکانیکی محسوب می شده اما در طول زمان تکامل پیدا کرده است. تکامل مهم درفناوری عملیاتی(OT)، توانایی نظارت و کنترل وسایل فیزیکی از راه دور است. تزریق فناوری های مبتنی بر IT درOT، همراه با تحولات در ارتباطات ماشین به ماشین (M2M) و اینترنت اشیا (حسگرها)، نوآوری های زیادی را در زمینه مدیریت فیزیکی فراهم کرده که ما از آن به عنوان (IOT (Internet of Things یاد می کنیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و راه اندازی و اجرای خدمات OT , IT با ساماب سیستم در تماس باشید.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.